Senyum

on 11:01 AM

"The examination has ended. Please stop writing. Make sure you have written your student number on all answer sheets. Now we will collect your question and answer papers. Please remain seated till we allow you to leave."

Rakan saya di sebelah tersenyum. Saya senyum semula padanya. "Finally, holiday!"
(agakan saya itu yang difikirkannya, atau mungkin hanya saya yg terfikir begitu? mungkin ianya kerana soalan2 tadi tidak begitu sukar, dan senyuman itu tanda kepuasan dia. saya tidak tahu...)

"Its not the end. We just finished our first exam. Four and a half year are still waiting!" kata rakan saya seorang lagi di seberang sana tiba-tiba. Agaknya dia melihat kami tersenyum tadi.

Ya, betul katanya. Perjalanan ini masih jauh. Tapi bukan sekadar empat setengah tahun sahaja, tapi lebih dari itu. Siapa pun tak pasti berapa jauh lagi jaraknya.

Yang pasti, setengah tahun telah berlalu sejak kami diterima masuk ke Faculty of Medicine ini. Lebih patut rasanya jika saya melihat ke belakang, belajar dari kesilapan dan mengambil pengajaran, dari berkira-kira berapa tahun lagi di hadapan.

Seperti yang pernah diingatkan seorang mu'allim di sini pada saya, "Why must they celebrate their birthday? Isn't that means another year has past, and they are one year closer to their death? What are exactly they are celebrating? Don't they think?"

Agak keras mungkin pendapatnya, tapi ada kebenaran di situ. Bila yang keras itu datang menyentak, baru diri yang selalu leka ini cepat terasa. Manusia semakin lama semakin kehilangan masa. Ia datang dan berlalu pergi, dan tak akan datang semula.

Walau ada ketika kita rasa ia terlalu pendek, hakikatnya semuanya sama. Saat ini, saya punya 24 jam sehari, dan orang lain juga sama. Tapi bila zaman demi zaman berlalu, kita semakin merasakan yang masa semakin sedikit dan bergerak pantas. Malah ada sebahagian yang menyalahkan dan memberi alasan masa, kerana kononnya tidak memberi peluang untuk mereka berkerja. Wajarkah sikap kita begitu?

Dari Abu Hurairah R.A. dia berkata: Aku mendengar Rasullullah SAW bersabda;

"Allah Yang Maha Mulia Lagi Maha Agung Berfirman: Seorang anak Adam mencaci maki masa padahal Akulah masa, siang dan malam hari ada di tangan-Ku"

[Hadith Qudsi; Bukhari & Muslim]

"Dan Allah menjadikan bagi kamu rumah-rumah (yang kamu dirikan itu) sebagai tempat tinggal, dan Dia menjadikan bagi kamu daripada kulit binatang ternak;

khemah-khemah (tempat berteduh), yang kamu mendapatinya ringan (dibawa ke mana-mana) semasa kamu merantau dan semasa kamu berhenti;

dan (Dia juga menjadikan bagi kamu) daripada berjenis-jenis bulu binatang ternak itu, berbagai perkakas rumah dan perhiasan (untuk kamu menggunakannya) hingga ke satu masa."


[ah-Nahl: 80]

p/s: mmg banyak kurnia-Nya bukan? agaknya sampai bila masa kita ya???



Guru: Apakah formula untuk air?
Sin Chan: "HIJKLMNO"!!
Guru: Apa yang awak cakap tu?
Sin Chan: Kan kelmarin Cikgu kata H to O!


Kenal Sin Chan? Karakter yg bagaikan jd satu fenomena baru pd masyarakat kita. Lebih-lebih lagi bila ia mengambil waktu siaran 'puncak' kanak2.

Waktu maghrib, ketika mereka kepenatan baru pulang dari sekolah atau pulang dari bermain di padang. Habis yg bukan kanak2 pun jadi 'kanak2', terpaku di depan TV. Waktu cerita terhenti, iklan dan azan maghrib, bukan bersegera ke masjid, tapi jadi waktu pergi ambil minuman atau makanan dan duduk semula depan TV.

Bukan itu yg mahu dikatakan panjang lebar di sini, kerana bukan semua family keadaannya begitu. Yang sedar kepentingan waktu itu akan bersegera menunaikan perkara yg lebih penting dan fardhu.

Mahu ambil pengajaran dari dia. Ya, ambil pengajaran dari cerita Sin Chan!!

Apa peliknya? Ada saja yg memakaikan 'kopiah' ke atas Sin Chan dan ditambahkan dengan kata-kata peringatan darinya. Walaupun mustahil akan jumpa dalam cerita-ceritanya kata2 sebaik itu, tapi tetap diguna juga gambarnya kerana 'pengaruh'nya itu.

Producer2 filem berlumba mendapatkan orang2 terkenal ke dalam filem mereka supaya filem mereka ditonton.

Maka pendakwah2 pun mahu gunakan out-reach sistem yg terkesan, bukan sekadar lepas batuk di tangga.

Tapi awas! Kena berjaga-jaga juga. Kita tidak mahu sekadar memakaikan 'kain penutup baru' pada sesuatu yg jahiliah. Contohnya???

Dulu ‘I love you’.
Sekarang ‘bersamalah kita memburu cinta Allah’.

Dulu ‘demimu sayang lautan sanggup ku redah’.
Sekarang ‘moga-moga kita dapat bersama-sama thabat mengharungi dakwah ini’.

[Dipetik dari sini]

Balik pada cerita Sin Chan tadi.

Perbualan pendek itu mengingatkan saya pada beberapa perkara.

Pertamanya pada persoalan sebagai seorang guru. Kita luaskan lingkup definisi guru ini, kepada sesiapa sahaja yg pernah memberi ilmu kita.

Bermakna, hampir semua orang di keliling kita adalah guru. Kerana kita sentiasa belajar sesuatu daripada orang2 di sekeliling!

Tak kira tua atau muda, warna kulit atau bahasa, sentiasa ada sumbangan dari setiap mereka dalam membentuk peribadi laku kita.

Namun, walau masing-masing ada sumbangan mereka, tetap masing-masing (termasuk diri sendiri!!) punya masalah, kesalahan dan berbuat dosa.Hanya Nabi sahaja yang maksum, kita tidak.
Yang selalu mengikuti kuliah mufti Perlis pasti sedar akan perkara ini, kerana ia selalu ditekankan beliau. (contohnya seperti dalam artikel ini)

Kemudian, persoalan pemahaman antara guru dan anak murid timbul. Salah guru atau anak murid kerana faham begitu? Apa yang diajar gurunya betul, tetapi yg difahami muridnya salah, walaupun ia menyangka betul. Tersalah faham? Atau buat2 tak faham? Tanya tuan punya diri...

Jadi bagaimana jalan penyelesaiannya?

Mengapa kita tidak berjaya?

Jumud sangatkah kita?

Saya tinggalkan entry ini dengan persoalan, dan beberapa link pada artikel yg wajar dibaca, difikir, diperhati dan diteliti. Saya sendiri masih bertatih dalam pencarian ilmu ini, jadi mari sama-sama kita berusaha dan berkerja.

Tak lupa, beberapa kisah lagi dari Sin Chan ini, buat senyuman di muka, buat mencetus sedikit pemikiran di kepala dan buat menjentik hati-hati yang berpura-pura mati.


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Guru : Kenapa awak lambat?
Sin Chan: Kerana sebuah papan tanda.
Guru: Papan tanda mana ?
Sin Chan: Yang ada tulisan, "Sekolah di hadapan, jalan perlahan."


Guru: Bagaimana kita boleh mengelak penyakait yang di sebabkan oleh gigitan serangga?
Sin Chan: Jangan kena gigit serangga.


Guru: Sin Chan, Macam mana awak eja perkataan "BUAYA"?
Sin Chan: "B-O-O-W-A-Y-A"
Guru: Bukan, salah tu.
Sin Chan: Mungkin itu salah , tapi Cikgu tanya saya macam mana saya mengejanya, itulah yang saya eja!


Guru: Sin Chan, Karangan awak "Anjing saya" adalah sama seperti yang dikarang oleh Adik awak. Adakah awak meniru kerja dia?
Sin Chan: Tidak Cikgu, ia hanya lah anjing yang sama!


Guru: Sin Chan, beritahu satu perkara penting yang kita tak ada 10 tahun dulu.
Sin Chan: Saya Cikgu!


2 comments:

Anonymous said...

dok mau jadi oghe yg m'ikut jo..

Anonymous said...

Assalamualaikum wrh ya sheikh, Masha'Allah, Austarfirullah hal azeem.
Jahilliyah yang memakai kain penutuk baru?!
Ni Jahilliyah revolution n evolution nii...
Ade jua jahilliyah di antara para daie ye...

Mmg dah disangkakan wujud benda ini. Fitnah tu dtg bermacam rupa.

JazakAllah krn memberi perhatian!

This is how human seek excuses, using "religion"... spt org Christian, meka gi church kononnye nak sembahyang bersama believers tapi sbnarnye, kesana nak cari pakwe makwe, dgn pakaian menonjolkan ketiak dan buah dada berbau harum. Takkan lah tuhan mereka nak melihat ketiak meka tuu?! Tapi tak mengapa krn meka tu agama nafsu.

Islam ni lain, agama purba yg sgt sempurna, tak pernah berubah, hanye pengikutnye je berubah (yg dikalang average le, extreme pon ade), alhumdulillah takde lah sampai teruk pengabisan, adenye segan silu. Tapi manusia ni pasrahnye mmg pon utk men"abuse"kan semua yg ade, sbb tu Allah turunkan Islam. Tapi Islam pon die nak abusekan ye!
If sang daie tu nk bercinta halal maka, carilah cinta halal la, jangan jual lip service aje...Tapi Noooo... jahilliyah meka tu kadang2 membutakan mata hati sendiri, "Oh tidak, hambe ingin sembahyang istiqarah dulu, nnti kalau bagus hambe setujulah masuk meminang..." yelah tu, sembahyang istiqarah, tapi sebelum tu main mata dan bermain hati, bermulut manis, menjual diri takpe pulak tak sembahyang istikarah ye mengapa?! Orang yg menunggu tu pon cukup agama, mampu, rupa elok, bagus... mengapa meraguinye? Bile istiqarah tu tak jadi, salahkan pihak yg terpikat tu , dan berdrama plak die, "Saye tak berniat utk memulakan ape benda ni pon. Ni semua salah saye. Ni semua salah faham, Takut Tuhan!" Ni tande "nifaq" dalam diri!
Contradiction!

Kalau nak da'waah tu berda'waah dahulu dengan manusia yg terapat eg. yg same gender le atau mahrim mu, atau keluarga nucleus mu. Tu kan lebih bagus... bukan cari da'waah dgn yg bukan muhrim. Jangan cari excuse in Islam as an excuse, nnti jadi cam org Christian tu...semua benda nak diabusenye.

Nifaq tu wujud dlm pelbagai bentuk. Maka jagalah diri tu. Jgn cari jln utk menyeksakan diri dan agame mu, kalau cari tu tak sampai satu saat benda tu akan pasti mengejarmu!

Allahu Alam

Sekian Wassalamualaikum