T.A.H.U.???

on 5:45 PM

buat semua teman2 yg di bumi australasia, yg sdg dan akan berjuang, ma'at taufiq wan najah fil imtihan!!! entry kali ni khas utk anda semua...

utk yg sdg bercuti, jgn lupa yg kerehatan itu ujian juga ya =)




Ungu - Andai Ku Tahu

andai kutahu
kapan tiba masaku
ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

andai kutahu
kapan tiba masaku
ku akan memohon
Tuhan jangan Kau ambil nyawaku

aku takut
akan semua dosa dosaku
aku takut
dosa yang terus membayangiku

andai kutahu
malaikatMu kan menjemputku
izinkan aku
mengucapkan kata taubat padaMu

ampuni aku
dari segala dosa dosaku
ampuni aku
menangisku bertaubat padaMu

aku manusia
yang takut neraka
namun aku juga
tak pantas di syurga

===============================================================

kalaulah manusia tahu bila agaknya waktu itu, mungkin kah akan tiada kebatilan di muka bumi? mungkinkah kita akan sentiasa mempersiapkan diri untuk waktu itu?

mungkinkah kita manusia menjadi seperti seorang student yang sibuk dan menjadi terlalu rajin bila tarikh exam yg diketahui semakin dekat; atau seperti seorang pekerja yg semakin bertungkus lumus bila dateline utk projek dihantar semakin tiba??? fikirkan...

sepotong ayat utk dikongsi kali ini, berkisar tentang kisah ketika peperangan Uhud. peristiwa yg banyak memberi pengajaran dan peringatan kpd kita sebagai muslim.

agaknya bagaimanakah reaksi kita selepas menerima ujian?



Then after the distress (and unhappiness), He sent down calm on a group of you overcome with sleep, while another group become anxious by their own feelings,
moved by wrong suspicions of Allah-Suspicions due to ignorance.

They said, "What affair is this of ours?"

You say (to them) "Indeed, this affair is wholly Allah's."

They hide in their minds what they dare not say to you. They say (to themselves), "If we had anything to do with this affair, non of us should have been in the slaughter here."

Say, "Even if you had remained in you homes, for those whose death had to come, would certainly have gone forth to the place of their death."

But (all of this was) because Allah might test what is in your chests;
And purify what is in your hearts.
And Allah is All-Knowing (Aleem) the secrets of your breasts (hearts).


[Ali Imran 3:154]


p/s: previous post related to this ayat here

3 comments:

Anonymous said...

salam,

tak juga.. mungkin kalau tahu waktunya, yang mana waktunya lambat akan galak melayan nafsu, alah tunggu dua-tiga jam sebelum mati bertaubatlah, "bukankah Tuhan Maha Pengampun?"
mungkin yang waktunya cepat akan bermukim di masjid atau di atas sejadah, langsung lupa yang untuk menyempurnakan kewajipan sebagai abid, insan juga mesti menjadi khalifah.
waktu itu disembunyikan, tentunya berhikmah~

selalu bertanya diri, andai waktunya sekarang..? memang manusia tidak mampu mencapai kesempurnaan, sampai bila pun tidak akan rasa sudah cukup dan sudah berani untuk mati berjumpa Tuhan.

bagus sungguh jika mampu sentiasa bersedia, sentiasa dalam usaha ke arah kesempurnaan, agar tidak malu dengan Tuhan akan keadaan diri ketika dijemput pulang.

tapi yang itu pun selalu tidak mampu. =|

salam,
meow~

Anonymous said...

erm rasanya kalau manusia tahu pun bila dia akan mati, bak kate cik kuceng belang tu- belum tentu akan berusaha sehabis baik utk kesenangan masa kemudian (selepas mati). lagipun, kalau tahu saje tapi tak mengimani Allah mungkinlah tak akan berusaha pun untuk memperbaiki amalan. tp bila fikir2, kalau membayangkan akan mati di usia 60 tahun pun, masih terbit kerisauan bagaimana menghabiskan sisa 39 tahun ini dgn baik. terasa lebih gerun pulak compared to bila tak membayangkan kita mati bila. haih. padahal in reality, bile2 saje kite boleh mati kan. why la susah sangat nak rasa macam tu..
bdw, a good piece of writing bg chik ;)

munirmuji said...

salam dude...

ape jua yang berlaku...semoga kita termasuk dalam golongan yang tiada kecewa dengan setiap tindakan..
berusaha ke arah mardha tillah...

cheerz!