Eid Mubarak

on 4:17 PM

Salaam Eid Mubarak pada semua.

Hari kedua Shawal di bumi Dunedin. Walaupun ramalan cuaca mengatakan sepanjang weekend diramal hujan dan mendung, Alhamdulillah pagi semalam cuaca cerah dan mengizinkan kami untuk solat hari raya di masjid dan menyambut kedatangan Shawal dengan meriah. Cadangan awal untuk solat di padang terpaksa dibatalkan kerana padang masih basah dan lembik, kerana hujan cuma berhenti kira-kira beberapa jam sebelum fajar 1 Shawal 1428H.

Selepas solat Eid, berpelukan mengucapkan tahniah, bergambar dan makan manisan bersama-sama saudara semuslim yang lain, saya menemani Junaid dan Scott ke Octagon (Centre of Dunedin City, bagai Dataran Merdeka di Malaysia), melihat Saudis' brothers meraikan Eidul Fitri dengan nyanyian dan tarian tradisional mereka.

Saudi Bros' di Octagon

Kemudian balik ke rumah meraikan tetamu-tetamu dengan deretan makanan yang kami masak sendiri malam sebelumnya, sebelum memulakan memulakan 'marathon hari raya' hingga pukul 3 petang. Sempat ke rumah Saleem, Nauman, Aflah dan Abdullah. Alhamdulillah, bukan sahaja dengan nasi himpit, rendang dan lontong untuk raya kali ini, tapi juga dengan variasi makanan raya lain dari Pakistan, Afghanistan, India dan timur tengah.

'Pemanis Mulut' di malam raya - Italian Grill Fish


Saya rindu pada suasana raya di Malaysia. Rindu pada umi dan ayah. Rindu pada abang, akak dan adik-adik. Rindukan takbir di masjid dan takbir rumah ke rumah. Rindu juga pada keriuhan dan keramahan sanak saudara.

Raya 03 di Pontian - "A Complete Family"

Tapi saya juga akan rindu pada suasana raya di sini satu hari nanti. "Its fabulous! Awesome!" kata Junaid pada saya. Dia baru sampai ke Dunedin dua bulan yang lepas dan pertama kali beraya di sini. Bagi saya, tiga istilah menyimpulkan Eidul Fitri di Dunedin. Syumul, Mahabbah dan Ukhuwwah.

Bersama Yasser - Sahabat Baik Dalam MUSA

Apapun, pada semua, maaf dipinta atas semua salah silap terkasar bahasa. Dua perasaan yang selalu bermain-main di dalam diri. Gembira dan sedih. Kedatangan Shawwal. Perginya Ramadhan. Tak lupa, dua minggu sebelum exam, dan empat minggu sebelum pulang ke Malaysia. Nantikan saya di Malaysia, dan kita jumpa nanti Inshaallah

Eid 07 - Episod Baru

Moga Shawwal kali ini lebih bermakna pada semua.

Pohon doa agar Ramadhan yang berlalu bukan sia-sia, dan dipertemukan lagi dengan Ramadhan akan datang hendaknya.

Kullu'amun wa antum bi khair
Taqabbalallahu minna wa minkum, Taqabbalna Ya Kareem

2 Shawwal 1428H
Dunedin, NZ
.

0 comments: