Hijrah - Syeikh Yusuf al-Qardhawi di Masjid Shah Alam

on 3:00 AM

Alhamdulillah semalam berpeluang 'terbang' ke Masjid Shah Alam untuk bertemu dan mendapatkan mutiara-mutiara ilmu dari tokoh ulama' tersohor, Syeikh Yusuf al-Qardhawi. Lantunan suara beliau dengan nada dan semangat yang sungguh tinggi, walaupun keadaan fizikal beliau tidak begitu sihat, sungguh menginsafkan dan memberi pengajaran.

Surah yang dibaca ketika mengimamkan solat Maghrib walaupun di atas kerusi roda membuatkan saya sebak terutamanya bila diulang2 doa dalam ayat2 terakhir surah al-Baqarah. Ia menyuntik semangat baru kepada ribuan orang yang hadir mendengar dengan penuh ikhlas.



Saya kongsikan sedikit catatan yang tidak seberapa dari pertemuan semalam bersama gambar dari tempat duduk saya di celahan ribuan manusia yang hadir. Semoga dapat dimanfaatkan catitan ini, walaupun ianya pasti tidak dapat menyaingi kekuatan, perasaan dan izzah yang wujud ketika mendengar sendiri amanat daripada beliau.

Syeikh Yusuf al-Qardhawi memulakan kalimahnya dengan rasa syukur pada Allah SWT kerana mempertemukannya sekali lagi dengan masyarakat Malaysia, dan mengizinkannya juga bertemu dengan pemuda2 yang memperjuangkan Islam serta sahabat2nya yang telah lama tidak berjumpa. Rasa syukur ini lebih hebat lagi kerana dipertemukan dalam tempat yang terbaik di muka bumi, dalam taman-taman syurga di rumah Allah SWT.

Beliau memilih tajuk hijrah dalam kuliah malam tadi, sempena tahun baru 1431H ini, dan mengingatkan yang ingin dibawanya bukan sekadar kisah2 hijrah yang diketahui umum, tetapi pengajaran2 / ibrah yang dapat diambil dari peristiwa hijrah.

1) Beliau berpesan apabila membaca kisah2 seerah, rujuklah dahulu kepada sumber yang shahih dan jangan percaya bulat2. Misalnya dalam peristiwa hijrah, diceritakan ttg kisah merpati dan labah-labah di hadapan pintu gua yang padanya tiada sumber atau sanad yang shahih ditemui. Allah SWT sendiri dalam al-Quran menceritakan bantuan yang diberikan adalah dari tentera yang tidak nampak, sedangkan merpati dan labah-labah itu boleh dilihat dengan mata kasar.

"Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, iaitu ketika kaum kafir (di Mekah) mengeluarkannya (dari negerinya Mekah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika dia berkata kepada sahabatnya: Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita.

Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya) dan Kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya) , kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." [at-Taubah: 40]

2) Hijrah adalah suatu kemenangan. Walaupun Rasulullah SAW dan para sahabat diusir, mereka dikira menang kerana berjaya mempertahankan prinsip, pendirian dan keimanan di dalam diri walaupun dianiaya dan disiksa oleh kaum kafir quraisy ketika itu. Beliau mengingatkan detik2 kesusahan melalui kisah pemulauan Bani Hasyim sehingga mereka terpaksa makan rumput2 di sekitar Makkah, juga kisah Ammar, Yasir dan Sumayyah sekeluarga yang syahid dalam mempertahankan keimanan mereka.

3) Beliau bertanya kepada kaum muslimin, mengapa mereka tidak menolong dan menyokong perjuangan Rasulullah SAW? Sedangkan Allah SWT sendiri menolong baginda? (*rujuk ayat 40 surah Taubah di atas)

4) Beberapa pengajaran dari kisah hijrah:

* Kesabaran Rasulullah SAW adalah suatu kemenangan

* Perancangan dan persiapan rapi Rasulullah SAW dalam berhijrah, dengan gerak kerja secara berjamaah, tidak seorang diri dan meletakkan individu2 yang dipercayainya di tempat2 yang sesuai dengan peranan dan kelebihan mereka. Ini termasuk pakar pemandu arah (yang bukan muslim), Asma' (peranan dimainkan wanita), juga peranan penting Saidina Abu Bakar dan Saidina Ali Abi Talib dalam peristiwa hijrah.

* Orang kafir quraisy dapat menjejak Rasulullah SAW dan Abu Bakar sehingga ke Gua Thur, kerana mereka juga punya pakar2 pemandu arah dan pemikir strategi. Kisah Abu Bakar yang cemas semasa di dalam gua, lalu ditenangkan oleh Rasulullah SAW dengan ungkapan yang cukup baik dan tenang, "La Tahzan, Inna-Allaha Ma'ana" (Jangan kau takut, sesungguhnya Allah bersama kita). Kesimpulannya, orang Islam harus bijak merancang dan mengatur strategi dalam berkerja, dan serahkan yang lainnya pada Allah SWT.

* Hijrah merupakan permulaan kepada terbinanya masyarakat berasaskan Islam. Rasulullah SAW sebelum hijrah lagi sudah mula mencari tempat untuk membina masyarakat Islam, kerana Islam bukan agama individu dan tidak boleh berdiri sendiri2 tetapi perlukan pada kesatuan dan jamaah. Dalam surah al-Fatihah yang saban hari dibaca, kita meminta secara beramai2 bukan kepada diri sendiri sahaja, "Hanya kepada Engkau kami beribadat dan hanya pada Engkau kami mohon pertolongan. Tunjukkan kami jalan yang lurus."

* Rasulullah SAW menemui potensi dan ciri2 asas yang boleh membantu dan menyuburkan perjuangan Islam pada kaum Aus dan Khazraj, penduduk Yathrib ketika itu. Lalu baginda dan para sahabat berhijrah ke tempat yang terpilih ini untuk menjadi tapak pada penyebaran Islam.



5) Di Madinah, masyarakat yang berteraskan Iman dan Islam dibangunkan dengan petunjuk dari al-Quran. Ayat2 madani yang diturunkan mendidik tentang asas2 hukum dan peraturan dalam Islam. Ayat2 yang bermula dengan "Wahai orang2 yang beriman..." hanya diturunkan ketika di Madinah kerana ketika itu sudah ada kelompok orang beriman untuk diseru, tidak seperti semasa di Makkah.

6) Beliau mengingatkan, menurut banyak pendapat para sahabat, jika kita membaca ayat2 yang dimulakan dgn seruan “Wahai orang2 yang beriman…”, saranan-saranan dalam ayat ini perlu diperhalusi. Pengajaran dan perintah2 penting di dalamnya perlu diberi perhatian manakala larangan, batas serta sekatan tertentu di dalamnya perlu segera dijauhi.

7) Binaan pertama di Madinah selepas hijrah Nabi SAW adalah masjid, yang bukan sahaja menjadi tempat solat, tetapi juga sebagai tempat sosial, pusat pendidikan dan pusat aktiviti masyarakat.

8) Setelah masjid, baginda mewujudkan pasar (kepentingan perdagangan) . Sebelum ini di Yathrib hanya ada pasar bani Qainuqa’ (salah satu bani Yahudi di Madinah). Pasar yang dibina lengkap untuk semua barangan dagangan dalam kawasan tertentu dan diurus tadbir dengan baik. Rasulullah SAW sendiri turun padang memastikan peniaga2 bersikap amanah dalam jual beli.

9) Kemudian baginda mempersaudarakan kaum Aus dan Khazraj (Ansar) dengan kaum Muhajirin bagi urusan bantuan awal kepada Muhajirin yang meninggalkan harta juga keluarga di Mekah.

10) Membina masyarakat contoh, masyarakat madani yang mengamalkan perintah2 Allah dan meninggalkan larangan-Nya dan berjaya mengaplikasikan teori kepada praktis. Masyarakat ini lebih berjaya dari teori2 yang dikemukakan oleh ahli falsafah Yunani hanya yang tinggal teori dan tidak berjaya diaplikasi. Ahli masyarakat semuanya sama rata, merdeka dan yang membezakan mereka hanyalah ketaqwaan.

11) “Manusia bagai gigi sikat. Tiada yang membezakan mereka kecuali ketaqwaan.” Beberapa contoh dibawa seperti kisah Abu Dzar dan Bilal r.a. (cepat sedar akan kesalahan dan mohon doa keampunan), kisah Abdul Rahman Auf r.a. (kemurahan hatinya), memberi lebih dari apa yang diminta (kisah wanita yang memberikan seekor unta kecil miliknya) dan kisah penzina yang mengaku sendiri berzina dan minta dihukum supaya terampun kesalahannya.

12) Walaupun begitu, wujud kaum munafiq yang tinggal bersama masyarakat ketika itu. Di lidah mereka beriman tetapi tidak di hati. Mereka memporak-perandakan masyarakat dengan fitnah dan tipu helah mereka, seperti kisah hadith al-ifk (fitnah pada Saidatina Aisyah). Mereka ini wujud di tengah2 kaum muslimin setiap ketika dan masa. Mereka bangun mengerjakan solat dengan malas, dan berat untuk memberi. Kaum munafik zaman ini lebih dasyat lagi.

0 comments: