"Inclusive View"

on 10:55 AM

Cuma sedikit komen dan lanjutan yang saya fikirkan dari lecture yang dihadiri semalam, kerana ia memberikan pada diri sekurang-kurangnya another view, or a wider view at least, dalam inter-faith relationship.

Annual Open Peace Lecture
Towards a More Inclusive View of the Religious 'Other': A Muslim Perspective
Prof. Abdullah Saeed - University of Melbourne

Key word dalam lecture yang disampaikan adalah Inclusivism. Tertarik bagaimana beliau menghuraikan istilah itu dan memberi contoh dari sirah perkembangan Islam, bermula dari zaman Rasulullah hingga kini, bagaimana ada up-and-down dalam pemahaman dan hubungan antara agama.

Bagaimana wujudnya satu continuum antara inclusivism dan exclusivism. Bagaimana adanya faktor-faktor luaran yang mengubah pandangan sesuatu masyarakat atau individu. Bagaimana hubungan yang baik dalam masyarakat, terancam bila sesebuah pihak mahu bangkit, pihak lain cuba menjadi defensive atau offensive untuk menyelamatkan kepentingan diri.

Apapun, selepas meng'Goggle' di internet, saya temui bebaerapa kaitannya dengan pluralism, dan lebih menarik, dengan Islam liberal. Beberapa artikel berkaitan yang sempat dibaca (baca tak semestinya terima, tapi biarlah sekurang-kurangnya ia di proses masuk dalam fikiran dan membantu kita dalam membuat penilaian dan keputusan):
[satu] [dua] [tiga]

Ada kaitan juga, bagi saya, topik ini dengan satu peringatan ringkas yang sempat dibaca malam sebelumnya:

"Masing-masing ada dunianya. Dalam dunia-dunia berkenaan ada ''bahasa' masing-masing yang mereka gunapakai. Mereka yang berada di dunia luar sukar untuk memahami 'bahasa' dunia orang lain. Jika kita mahu mencampuri urusan 'dunia' orang lain, kita perlu masuk ke dunia mereka atau perlu mahir dengan 'bahasa' pertuturan mereka."
[Dipetik dari sini]


Apapun, lecture malam tadi diakhiri dengan sepotong ayat al-Quran, surah al-Hujurat yang menyimpulkan segalanya:

"O mankind! We have created you from a male and a female, and made you into nations and tribes, that you may know one another. Verily, the most honourable of you with Allâh is that (believer) who has At-Taqwa (i.e. one of the Muttaqûn)" [49:13]

Wallahua'lam...

0 comments: