5th Year Awaits - Mencari Hikmah

on 7:13 AM

Esok bermula tahun kelima untuk saya dalam usaha mendapatkan segulung ijazah dalam bidang perubatan dan bergelar doktor perubatan. Tahun yang terpenting kerana peperiksaan di penghujung tahun ini menentukan lulus atau tidak saya dalam bidang ini selepas 5 tahun.

Ya, ijazah ini memang mengambil masa selama 6 tahun. Tetapi di New Zealand, tahun keenam dalam bidang perubatan adalah sepenuh masa sebagai trainee-intern, atau junior-houseman. Peperiksaan terakhir dan terpenting adalah semasa tahun 5, tahun ini!

Alhamdulillah dipertemukan dengan beberapa video yang dikongsi di bawah, buat pembakar semangat untuk meneruskan perjuangan. Mengembalikan hikmah kepada yang sepatutnya, meletakkan Islam di hadapan dalam apa jua bidang kehidupan.

ربي اشرح لي صدري و يسرلي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي

Ya Allah! bukakanlah dadaku,
mudahkanlah urusanku dan
hilangkanlah kekakuan pada lidahku
agar mereka faham akan perkataanku.

"Hikmah (kebaikan dan kebijaksanaan) adalah milik orang Mukmin. Di mana pun ia ditemukan, maka ia lebih berhak mengambilnya."

1) Muslim Heritage In Hospital



'She tells us how hospitals, pharmacies, sophisticated surgery, dentistry, the understanding of blood circulation, vaccination and many other medical developments came to us from Muslim civilisation.'

2) Muslim Heritage In School



'This Golden Age of Discovery in the Muslim World (southern Europe, Africa, Middle East, Asia and to China) took place during the so-called Dark Ages of Europe.

Muslim civilisation promoted free-thinking, rationalism and tolerance. Many scholars expressed their faith by seeking to serve society and improve quality of life for others.'

*Sumber lebih lanjut klik ke Muslim Heritage dan 1001 Inventions

0 comments: